Værd at vide

Hvorfor har jeg brug for en professionel tændrensning?

Uanset hvor flittig du er til at passe på dine tænder derhjemme, vokser skadelige bakterier i munden, som kun kan fjernes af en tandlæge. Disse bakterier kan forårsage tandkødssygdomme, og påvirker din generelle sundhed væsentligt. De bakterier, der forårsager tandkødssygdomme er de samme som dem der er knyttet til hjertesygdomme og andre sygdomme.

Din tandlæges arbejde hjælper dig til at styre din mundhygiejne.

Hvad sker der, når bakterier vokser i min mund?

Fordi det varme, fugtige orale miljø er meget åben for bakterier, kan bakterierne manifestere på flere måder.

Plak er en bio-film dannet af kolonier af bakterier, der lever i munden. Plak producerer en syre, som er ødelæggende for dine tænder og tandkød.

Calculus eller tandsten opstår, når plak ikke er fjernes korrekt. Bakteriekolonier forkalker og mineraliseres til et hård stof, som tiltrækker mere skadelige bakterier.

Gingivitis er en sygdom forårsaget af bakterier, der er i aktiv, destruktiv tilstand. Dit tandkød bliver betændt, svulmer op og bliver rød som reaktion på infektion.

Paradentose, også kaldet parodontitis, er en aktiv infektion, der ødelægger selve grundlaget for dine tænder, de knogler der holder dine tænder er knyttet til din kæbe. Ubehandlet paradentose kan forårsage så meget knogletab at tænderne bliver løse og falder ud. Periodontal sygdom diagnosticeres ved at måle dybden af dine tandkødslommer, kontrol for blødende steder, og ved at vurdere knogletab gennem digitale røntgenbilleder og klinisk observation.

Periodontal sygdom er kronisk, progressiv og episodisk. Mens periodontal sygdom er irreversibel, ligesom diabetes, kan forvaltes i partnerskab med dine tandlæger. Lommer er mellemrummene mellem din tand og gumme væv. En sund gumme lomme er mellem 1-3 mm i dybden. Bakterier elsker at kolonisere disse lommer. Lommedybder på 4 eller flere millimeter indikerer aktiv periodontal sygdom.

Blødning når du børster eller måling af tandkødslommer, rød, opsvulmet tandkød, er de første tegn på infektion.

Hjemmeværktøj til administration af orale bakterier

Sund kost – En nøgle til god mundhygiejne og generelle velbefindende; vi elsker chokolade, men begrænser snacks og slik. Det er især vigtigt at undgå sukkerholdige sportsdrikke, der over tid nedbryder den sunde tand struktur og gøre tænderne mere modtagelige for henfald.

Tandbørste – Børst mindst to gange om dagen, helst efter hvert måltid, i mindst to minutter hver gang. Husk at slukke for vandet, mens du børster! Sonic / elektriske tandbørster er meget effektiv til at fjerne plak. Det er vigtigt at ændre dit tandbørste / børstehoved hver 3-4 måned. Din tandlæge vil anbefale den rigtige tandbørste til dig, og give dig børste teknikker i din hygiejne høring.

Tandtråd – Tandtråd er en kritisk del af at styre oral bakterievækst. Hvis du ikke bruger tandtråd, renser du ikke 33% af dine tænders overflader! Din tandlæge vil hjælpe dig med effektiv brug af tandtråd.